Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Optimalizace zadního křídla závodního vozu
Feldová, Petra ; Rudolf, Pavel (oponent) ; Štefan, David (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zaměřuje na optimalizaci zadního přítlačného křídla sportovního vozu s využitím open-source softwarů. Práce je věnována optimalizaci 2D profilu zadního křídla vozu. Jako prostředí pro optimalizaci byl zvolen programovací jazyk Python a jako optimalizační funkce algoritmus diferenciální evoluce. Tento algoritmus je dále propojen se softwarem Xfoil, který počítá aerodynamické charakteristiky. Jako parametr posuzující aerodynamickou účinnost byl zvolen poměr vztlakového a odporového koeficientu (C_L/C_D). Druhá část práce se zabývá CFD výpočtem proudění kolem celého vozu a je provedena v open-source softwaru OpenFOAM. Optimalizací profilu křídla bylo dosaženo přibližně 7.9 % zlepšení parametru C_L/C_D, při zachování stability křídla. Přínosem této práce je možnost využití open-source softwarů pro optimalizaci i CFD analýzu, což může do budoucna ušetřit firmám náklady spojené s nákupem licencí komerčních softwarů.
Comparison of panel codes for aerodynamic analysis of airfoils
Bilčík, Adam ; Schoř, Pavel (oponent) ; Popela, Robert (vedoucí práce)
The purpose of this study is to create an overview of currently the most used panel codes for computation of aerodynamic characteristics of 2D airfoils. Description of the basic principles of panel code, comparison of various implementation and evaluation (accuracy, applicability) for typical tasks. In this thesis there were used three different panel codes: Xfoil, JavaFoil and XFLR5. Thesis was enriched by measurement in wind tunnel.
Integrace výpočtového programu XFOIL v prostřední MATLAB
Křižák, Michal ; Zikmund, Pavel (oponent) ; Dofek, Ivan (vedoucí práce)
Práce se zabývá programem, který je schopný spouštět a řídit XFOIL z prostředí MATLABu. Tento program je zaměřen hlavně na hormadné zpracování dat a vykreslení výsledků z výpočtu XFOILu do grafů. Práce se také zabývá stručným popisem XFOILu a MATLABu, popisem charakteristik profilu a podobnostních čísel používaných XFOILem při výpočtu.
Creation of educational experiment for Aerodynamics I course
Fenech, Daniel ; Navrátil, Jan (oponent) ; Popela, Robert (vedoucí práce)
The goal of this thesis is to create a semester-long project for students of the course Aerodynamics I to follow in order to understand better, and gain first-hand experience, how one can determine aerodynamic characteristics through computations and by the use of wind-tunnel. The procedure highlights are how to obtain the geometries of a model using 3-D scanning and manipulating the scanned item to get the required geometries, using XFOIL to obtain 2-D aerodynamic characteristics of aerofoils, using Glauert III alongside basic computations to obtain aerodynamic coefficients distributions along a whole surface and solving for total forces acting on the model. Finally, wind tunnel test of the model is carried out for validation of the computational part.
Creation of educational experiment for Aerodynamics I course
Fenech, Daniel ; Navrátil, Jan (oponent) ; Popela, Robert (vedoucí práce)
The goal of this thesis is to create a semester-long project for students of the course Aerodynamics I to follow in order to understand better, and gain first-hand experience, how one can determine aerodynamic characteristics through computations and by the use of wind-tunnel. The procedure highlights are how to obtain the geometries of a model using 3-D scanning and manipulating the scanned item to get the required geometries, using XFOIL to obtain 2-D aerodynamic characteristics of aerofoils, using Glauert III alongside basic computations to obtain aerodynamic coefficients distributions along a whole surface and solving for total forces acting on the model. Finally, wind tunnel test of the model is carried out for validation of the computational part.
Optimalizace zadního křídla závodního vozu
Feldová, Petra ; Rudolf, Pavel (oponent) ; Štefan, David (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zaměřuje na optimalizaci zadního přítlačného křídla sportovního vozu s využitím open-source softwarů. Práce je věnována optimalizaci 2D profilu zadního křídla vozu. Jako prostředí pro optimalizaci byl zvolen programovací jazyk Python a jako optimalizační funkce algoritmus diferenciální evoluce. Tento algoritmus je dále propojen se softwarem Xfoil, který počítá aerodynamické charakteristiky. Jako parametr posuzující aerodynamickou účinnost byl zvolen poměr vztlakového a odporového koeficientu (C_L/C_D). Druhá část práce se zabývá CFD výpočtem proudění kolem celého vozu a je provedena v open-source softwaru OpenFOAM. Optimalizací profilu křídla bylo dosaženo přibližně 7.9 % zlepšení parametru C_L/C_D, při zachování stability křídla. Přínosem této práce je možnost využití open-source softwarů pro optimalizaci i CFD analýzu, což může do budoucna ušetřit firmám náklady spojené s nákupem licencí komerčních softwarů.
A 2d aerodynamic study on morphing of the naca 2412 aerofoil
Meghani, Pratik
This paper investigates the potential of modifications of the NACA 2412 aerofoil geometry which could be implemented as a morphing wing in the Cessna 172SP. A 2D study on three morphing configurations: landing, take-off and stall maneuvering was conducted. The new geometries were designed using XFLR5. The initial aerodynamics characteristics were computed using XFOIL and compared to that of NACA 2412 in the Cessna 172SP. A selected configuration (landing) was tested at the University of Brighton wind tunnel facility and comparison to XFOIL predictions. Moreover, the ESDU 07010 report was used to extrapolate the Reynold’s number to full scale, which was necessary to obtain an approximation of the aerodynamic characteristics at actual flight. The paper presents results of ANSYS FLUENT simulations for all three configurations. Results reveal that XFOIL is suitable for morphing airfoil configuration analysis but only at low Reynolds number (Re≈500,000). Adaptive aerofoil geometry improves the lift to drag (L/D) ratio by decreasing the drag coefficient; it also expands the flight envelope by delaying stall.
Comparison of panel codes for aerodynamic analysis of airfoils
Bilčík, Adam ; Schoř, Pavel (oponent) ; Popela, Robert (vedoucí práce)
The purpose of this study is to create an overview of currently the most used panel codes for computation of aerodynamic characteristics of 2D airfoils. Description of the basic principles of panel code, comparison of various implementation and evaluation (accuracy, applicability) for typical tasks. In this thesis there were used three different panel codes: Xfoil, JavaFoil and XFLR5. Thesis was enriched by measurement in wind tunnel.
Integrace výpočtového programu XFOIL v prostřední MATLAB
Křižák, Michal ; Zikmund, Pavel (oponent) ; Dofek, Ivan (vedoucí práce)
Práce se zabývá programem, který je schopný spouštět a řídit XFOIL z prostředí MATLABu. Tento program je zaměřen hlavně na hormadné zpracování dat a vykreslení výsledků z výpočtu XFOILu do grafů. Práce se také zabývá stručným popisem XFOILu a MATLABu, popisem charakteristik profilu a podobnostních čísel používaných XFOILem při výpočtu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.